Terapia Integracji Sensorycznej
Strona główna Terapia Integracji Sensorycznej
INTEGRACJA SENSORYCZNA jest organizacją informacji odbieranych przez nasze ciało do celowego wykorzystania. To skomplikowany proces, podczas którego przetwarzane są bodźce sensoryczne. Układ nerwowy odbiera wrażenia z receptorów zmysłów takich jak: dotyk, układ przedsionkowy (dostarczający informacji o sile grawitacji i ruchu), propriocepcja (czucie ciała), węch, smak, wzrok i słuch, a następnie organizuje je i interpretuje tak, aby mogły być wykorzystane w celowym i zakończonym sukcesem działaniu. Właściwy przebieg wszystkich procesów integracji sensorycznej warunkuje prawidłowy rozwój emocjonalny, poznawczy i motoryczny dziecka.
Terapia Integracji Sensorycznej jest to system ćwiczeń, zabaw i aktywności proponowanych dziecku, który ma prowokować i wyzwalać odpowiednie reakcje sensoryczne. Terapia SI jest dla dziecka przyjemnością, ponieważ ma charakter zabawy. W specjalnie przygotowanej sali (huśtawki, piłki, liny do wspinania, materace) dziecko pod okiem terapeuty uczy się w sposób bardziej efektywny przetwarzać i wykorzystywać skomplikowane informacje sensoryczne. W zależności od stopnia i nasilenia zaburzeń SI oraz postępów osiąganych przez dziecko, terapia trwa zwykle od 1 roku do 2 lat, a sesje terapeutyczne odbywają się min. 1 raz w tygodniu i trwają 60 min.
Sukces terapii zależy od wielu czynników: od głębokości i nasilenia dysfunkcji, od wewnętrznego popędu, motywacji i chęci do współpracy dziecka oraz od właściwego zaplanowania i prowadzenia terapii przez terapeutę. W proces terapii włączani są także rodzice lub opiekunowie dziecka.
Terapia Integracji Sensorycznej przeznaczona jest m.in. dla dziecka, które :
DROGI RODZICU PAMIĘTAJ, ŻE TERAPIA SI NIE JEST LEKARSTWEM NA WSZYSTKIE DYSFUNKCJE!
Warto również pamiętać, że z zaburzeń SI samoistnie się nie wyrasta, a brak diagnozy i terapii w dzieciństwie spowoduje dalsze problemy w życiu dorosłym. Jeżeli jakieś zachowania Twojego dziecka Cię zaniepokoją zgłoś się na konsultacje.
Jesteśmy członkiem PTIS
Jeśli niepokoi Państwa rozwój Waszego dziecka; nie wiecie, którą terapię dla niego wybrać; nie jesteście pewni, czy Wasze dziecko musi uczestniczyć regularnie w zajęciach terapeutycznych - zapraszamy na konsultacje z naszymi specjalistami.
jest to system ćwiczeń, zabaw i aktywności proponowanych dziecku, który ma prowokować i wyzwalać odpowiednie reakcje sensoryczne.
ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Służy również dostarczaniu wrażeń dotykowych i poznawania dzięki dłoniom różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania.
dawniej znana jako reedukacja, inaczej zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - polega na usprawnianiu zaburzonych funkcji wzroku, słuchu i ruchu, za pomocą różnorodnych ćwiczeń. Wiele z nich można – i warto - wykonywać z dzieckiem samemu w domu.
Diagnoza polega na kompleksowych badaniach dziecka wykonanych przez certyfikowanego terapeutę SI
Zajęcia mają formę masażu, który pobudza oraz przygotowuje receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensorycznych pochodzących z otoczenia.
Terapia ma na celu wyeliminować lub zmniejszyć częstotliwość takich zachowań, które utrudniają dziecku funkcjonowanie, nabywanie nowych umiejętności oraz zaspokajanie potrzeb życiowych.
Program Bilateralnej Integracji został opracowany, aby wspierać rozwój koordynacji, równowagi, aby integrować systemy zmysłowe i stymulować połączenia neuronalne.
Zajęcia wspierające rozwój małego dziecka polegają na pobudzaniu psychoruchowym i społecznym dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole.
Diagnozę, terapię, konsultację prowadzi doświadczony psycholog dziecięcy z Łodzi. Zapraszamy rodziców z dziećmi.
Słuchawki z mikrofonem FORBRAIN® są znakomitym uzupełnieniem i wspomaganiem terapii Integracji Sensorycznej. W Gabinecie LEPSZY START wykorzystujemy je na zajęciach SI, oraz Terapii Pedagogicznej.
M-CHAT-R służy rodzicom dzieci w wieku 16-30 mies. jako bezpłatny kwestionariusz, który może pomóc w ocenie ryzyka zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Terapia logopedyczna to zindywidualizowane ćwiczenia z dyplomowanym logopedą/neurologopedą, które mają na celu skorygowanie nieprawidłowości w porozumiewaniu się.
Terapia surdopedagogiczna skierowana jest do dzieci z wadą słuchu, także dla dzieci z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego CAPD oraz zaburzeniami mowy wynikającymi z wady słuchu.
Rewalidacja to zajęcia terapeutyczne dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym wydane ze względu na niepełnosprawność.